گردشگری بخش عظیمی از فرهنگ جهانی ماست که به ما امکان میدهد تا نقاط مختلف جهان را کشف کنیم، با مردمی از طبقات مختلف زندگی ملاقات کنیم و سنتها و فعالیتهای جدیدی را تجربه کنیم. با این حال، با گذشت سالها، ما بیشتر و بیشتر از تغییرات آب و هوا و نقش خود در تشدید آن آگاه میشویم. جامعه جهانی ما درحال فکر کردن به روشهایی میباشد که بتوانیم تاثیر خود را بر روی زمین کاهش دهیم. نتایجی که در سال ۲۰۱۸ توسط Nature Climate Change منتشر شد، نشان داد که سهم صنعت گردشگری در انتشار گازهای گلخانهای جهانی ۸ درصد بودهاست، که وقتی همه منابع احتمالی انتشار را در نظر بگیریم، درصد بسیار بالایی است. به همین دلیل، واضح است که ما باید به سمت یک مدل پایدارتر در صنعت گردشگری حرکت کنیم که با آگاهی از تاثیرات گردشگری پایدار این مسیر تسهیل میشود.
گردشگری پایدار به چه معناست؟
گردشگری پایدار را میتوان نوعی گردشگری تعریف کرد که مزایای بیشتری در ارتباط با محیط زیست، اقتصاد و جوامع نسبت به اثرات منفی خودش دارد.
وظایف اصلی گردشگری پایدار عبارتند از:
حفاظت از محیط زیست، حیات وحش و منابع طبیعی
ارائه مزایای اجتماعی-اقتصادی برای جوامعی که در مقاصد گردشگری زندگی می کنند
حفاظت از میراث فرهنگی و ایجاد تجربیات اصیل گردشگری
گرد هم آوردن گردشگران و جوامع محلی برای منافع متقابل
ایجاد فرصت های گردشگری فراگیر و در دسترس.
تاثیرات مثبت صنعت گردشگری پایدار چیست؟
چند راه اصلی وجود دارد که بتوانیم به تأثیرات مثبت صنعت گردشگری نگاه کنیم. ما میتوانیم با نگاه کردن به مزایای اجتماعی و فرهنگی، قبل از اینکه به بررسی مزایای زیستمحیطی بپردازیم، شروع کنیم. این به ما بینش کاملی در زمینههای مختلف کلیدی میدهد.
مزایای اجتماعی و فرهنگی گردشگری
تقویت جوامع به دلیل پول و منابع بیشتر
زیرساختهای بهبود یافته از جمله ساختمانها و سیستمهای حمل و نقل
افزایش نرخ اشتغال به دلیل صنعت گردشگری
درک بهتر از فرهنگها و سنتهای مختلف
حفظ فرهنگهای محلی
تجاری سازی هنر و فرهنگ
حفاظت از میراث از جمله معماری و سایتهای طبیعی
افزایش تعداد رویدادها و جشنها
مزایای زیست محیطی گردشگری
ایجاد پارکهای طبیعی و مناطق با زیبایی طبیعی برجسته
کاهش تعداد شکار غیرقانونی حیوانات
بهبود کیفیت آب
افزایش بودجه برای حفاظت و حفاظت از طبیعت
تاثیرات منفی صنعت گردشگری چیست؟
متاسفانه همه چیز مثبت نیست. وگرنه، چنین نیازی به گردشگری پایدار بوجود نمیآمد. یک بار دیگر، ما این تأثیرات منفی را به تأثیرات اجتماعی و فرهنگی و تأثیرات زیست محیطی گردشگری تقسیم خواهیم کرد.
اثرات منفی اجتماعی و فرهنگی گردشگری
اصالت: این مفهوم به زمانی اشاره دارد که رویدادها یا فرهنگها صرفاً برای جذب گردشگری و پول ساخته میشوند، بدون اینکه فرهنگ محلی جوامع مقصد را منعکس کنند. این میتواند منجر به ایجاد احساسات منفی، بین گردشگران و مردم محلی شود و همچنین میتواند باعث ریشه کنی فرهنگ محلی شود.
استانداردسازی: اغلب گردشگران زمانی که از یک کشور خارجی بازدید میکنند به دنبال برندهای آشنایی هستند و این میتواند منجر به از بین رفتن تنوع فرهنگی شود. برای مثال، میتوانید مکدونالدز و استارباکس را در سرتاسر جهان بیابید، و این شرکتهای بزرگ میتوانند کسب و کار را از شرکتهای کوچکتر بگیرند.
کالایی سازی: از برخی جهات، این شبیه به اصالت صحنهای است، زیرا زمانی اتفاق میافتد که گردشگری معنای واقعی نمایشهای فرهنگی، رویدادها و آداب و رسوم را از بین ببرد. در عوض، آنها به گونهای تغییر میکنند که با چارچوبهای زمانی و خواسته های گردشگران مطابقت داشته باشند. قابل درک است، این میتواند باعث شود که جوامع محلی احساس کنند که مورد سوء استفاده قرار گرفته و مورد بی احترامی قرار گرفتهاند.
اثرات منفی زیست محیطی گردشگری
دو راهی که گردشگری میتواند بر محیط زیست تأثیر منفی بگذارد: از طریق توسعه منطقه، یا از طریق رفتار گردشگران میباشد. چند نمونه از هر دو عبارتند از:
توسعه منطقه
آسیب به زیستگاههای حیات وحش به دلیل زیرساختهای جدید
کاهش مقاومت در برابر بلایای طبیعی
مناظر زیبای محیط زیست که توسط هتلها و پارکینگها ویران شده است
جنگل زدایی
استفاده بیش از حد از آب به دلیل هجوم جمعیت
رفتار گردشگران
آلودگی هوا به دلیل ازدحام ترافیک
تخریب طبیعت به دلیل ریختن زباله و بی توجهی به جمع آوری آنها
جابجایی حیات وحش به دلیل افزایش سطح سر و صدا
مصرف بیشتر انرژی
آلودگی پلاستیکی در اقیانوسها که بر حیات دریایی تاثیر میگذارد
چگونه گردشگری پایدار راه حلی ارائه می دهد
این فقط جوامع محلی نیستند که در مقاصد گردشگری زندگی میکنند که اثرات منفی گردشگری را احساس کنند. به عنوان گردشگر، بسیاری از ما ترجیح میدهیم از مکانهایی که تمیز، امن هستند و جاهایی که شلوغ نیستند، دیدن کنیم. ما همچنین معمولاً میخواهیم فرهنگها، سنتها، مذاهب و ساختمانهای محلی را حفظ کنیم، نه اینکه یک ترفند غیراصیل تجاری را تجربه کنیم.
بنابراین، همه ما از انواع جایگزین گردشگری، از جمله نوع پایدار، چیزهای زیادی برای به دست آوردن داریم. بهترین مکانها برای توسعه گردشگری پایدار، مناطقی با منابع طبیعی، مناظر، یا ساختمانهای فرهنگی هستند – همه ویژگیهایی که گردشگرانی را جذب میکنند که ممکن است بخواهند مقاصد و فرهنگهای محلی را به روشی سازگار با محیط زیست کشف و تحسین کنند.
امیدواریم آشنایی از تاثیرات گردشگری پایدار، ما را در مورد اهمیت گردشگری پایدار در جامعه کنونی ما روشن کرده باشد. صنعت گردشگری به هیچ وجه چیز بدی نیست، اما فرصتهای زیادی برای توسعه و تبدیل شدن به چیزی وجود دارد که برای گردشگران، جوامع محلی و کره زمین، همه در یک زمان مفید باشد.
دیدگاهها(0 دیدگاه)