خرید آنلاین یا حضوری

خرید آنلاین یا حضوری

خرید آنلاین یا حضوری همیشه ردپای کربن قابل توجهی به همراه دارد، اما در تعطیلات این میزان افزایش می‌یابد. رویدادهای بازاریابی مانند بلک فرایدی باعث می‌شود مردم به دنبال معاملات ارزان باشند و محیط زیست را فراموش کنند. با این حال، امکان خرید آنلاین یا حضوری با کمترین تأثیر منفی روی کره زمین وجود دارد و ما می‌خواهیم به شما در انجام این کار کمک کنیم.

در اینجا به این که کدام روش خرید، سازگارتر با محیط زیست است می‌پردازیم: آنلاین یا حضوری

برگرداندن محصول خریداری شده

خرید آنلاین 40 درصد نرخ بازگشت محصول به فروشنده دارد. در حالی که تنها 7 درصد از محصولات حضوری خریداری شده، به فروشگاه برگشت داده می‌شود. باید این نکته را در برای خرید آنلاین در نظر گرفت که شرکت‌های کوچک بیشتر احتمال دارد اقلام ناخواسته را در قفسه‌های خود قرار دهند. اما کمپانی‌های بزرگ مانند آمازون نمی‌خواهند زحمت بررسی، بسته بندی مجدد و فروش مجدد کالاها را به خود اختصاص دهند.

کاغذ بسته بندی

سفارشات آنلاین به بسته‌بندی بسیار بیشتری نسبت به خرید در فروشگاه نیاز دارند. تخمین زده شده‌است که بسته‌بندی برای سفارش‌های آنلاین، پنج برابر بیشتر از کیسه‌هایی که مصرف‌کنندگان معمولاً از مرکز خرید به خانه می‌آورند، آلایندگی ایجاد می‌کند.  تازه این شامل خریدارانی نمی‌شود که از کیسه‌های شخصی خود استفاده می‌کنند.

در بسیاری از کشورها، از روکش حباب دار و یا روکش فوم که اغلب برای پر‌کردن فضای خالی در جعبه تحویل استفاده می‌شود، که قابل بازیافت نیستند. حتی اگر جعبه‌های مقوایی، کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی‌ها از نظر فنی قابل بازیافت باشند، اغلب پس از باز کردن بسته‌بندی دور انداخته می‌شوند. با این حال، برخی از شرکت‌های آنلاین، بسته‌بندی کمتری را به مشتریان ارائه می‌دهند یا از پر کردن پلاستیکی به کاغذی روی آورده‌اند. اما اجتناب از بسته بندی به طور کلی غیرممکن است.

تحویل پیک

در مناطقی که مغازه‌ها دور از مناطق مسکونی قرار دارند و حمل‌ونقل عمومی ضعیف است، خرید آنلاین از طریق پیک می‌تواند سازگارتر با محیط‌زیست باشد تا خرید در فروشگاه. وقتی لباس، لوازم الکترونیکی یا سایر محصولات غیر خوراکی می‌خرید، در یک انبار برای شما بسته‌بندی می‌شوند. از این رو، آنها نیازی به ارسال محصولات به فروشگاه ندارند. یک ماشین تحویل در طول روز در ده‌ها خانوار توقف می‌کند در حالی که شما فقط برای یک خرید به فروشگاه می‌آمدید و سپس به خانه برمی‌گشتید. در این مورد، یک قسمت از انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل حذف می شود. همانطور که توسط یک مطالعه تخمین زده شده است در این حالت گزینه خرید آنلاین پایدارتر است.

با این حال، اگر از خارج کشور خود خرید می‌کنید و بسته نمی تواند توسط پیک تحویل داده شود، عملیات تحویل باید دوباره انجام شود. به این معنی که یک سفر تکراری صورت می‌گیرد و سوخت بیشتری می سوزد. انتخاب تحویل سریع تاثیر منفی را بیشتر می‌کند، زیرا با تحویل‌های معمولی، یک شرکت می‌تواند یک وسیله نقلیه را با بسته‌های بیشتری در یک زمان بسته بندی کند.

خرید در فروشگاه

اگر با پای پیاده، دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی به خرید می‌روید، خرید در فروشگاه به احتمال زیاد گزینه سبزتری خواهد بود و حتی اگر برای خرید چیزی رانندگی می‌کنید، احتمالاً در مسیر چند توقف خواهید داشت که انتشار CO2 را بین هر یک از خریدها تقسیم می‌کند و تأثیر هر یک را کوچک‌تر می‌کند.

چگونه هر خریدی را پایدارتر کنیم

همانطور که می‌بینید، متغیرهای زیادی وجود دارد که نمی‌توان گفت کدام گزینه خرید – آنلاین یا حضوری – پایدارتر است. اما همچنان می‌توانید از نکات زیر برای به حداقل رساندن تأثیرات محیطی خود استفاده کنید. فقط چیزهایی را بخرید که واقعاً به آنها نیاز دارید. سعی کنید از برندهای محلی سفارش دهید که مجبور نباشند کالاها را از خارج از کشور خریداری کنند، در این صورت حمل و نقل و بسته بندی کمتری مورد نیاز است و یعنی انتشار کربن کمتری.

اگر از فروشگاه خرید می‌کنید:

کیسه‌های قابل استفاده مجدد را با خود ببرید و مراقب باشید که کیسه‌های کاغذی و کیسه‌های پلاستیکی قابل کمپوست بهتر از کیسه‌های پلاستیکی سنتی نیستند، آنها برای دوام طولانی طراحی نشده‌اند.

اگر کیف پارچه‌ای از مغازه می‌خرید، تا آنجا که ممکن است دوباره از آن استفاده کنید.

در صورت امکان پیاده روی یا با دوچرخه به مغازه‌ها بروید.

اگر رانندگی می‌کنید، سفر خود را با سایر توقف‌های سر راهتان با دقت برنامه‌ریزی کنید.

اگر آنلاین خرید می کنید:

تا جایی که امکان دارد از یک فروشگاه کالا سفارش دهید. این امر بسته بندی و حمل و نقل را کاهش می دهد و در نتیجه از بسته بندی کمتر و کربن کمتر استفاده می کند.

یک گزینه بسته بندی کم ضایعات را انتخاب کنید (در صورت وجود) یا اولویت خود را به فروشنده اعلام کنید.

هنگام خرید لباس، سایزهای مختلف یک کالا را سفارش ندهید تا مجبور به تعویض و یا برگشت لباس شوید، در عوض خودتان را با دقت اندازه بگیرید تا بهترین تناسب را انتخاب کنید.

گزینه‌های تحویل کندتر را انتخاب کنید، به این ترتیب به یک شرکت اجازه می‌دهید ماشین بابری خود را به طور مؤثرتری بارگیری کند.

اگر موردی که سفارش می‌دهید مناسب شما نیست، سعی کنید آن را به صورت محلی بفروشید یا به جای برگرداندن آن را اهدا کنید.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اکنون آماده باشید تا تأثیر منفی خرید خود را بر محیط زیست کاهش دهید، چه آنلاین و چه حضوری در فروشگاه!

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌ خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ها(0 دیدگاه)